Χάουαρντ Λάβκραφτ: ο "Τόλκιν" του τρόμου - The Daily Owl
fade
2984
post-template-default,single,single-post,postid-2984,single-format-standard,eltd-core-1.2.1,flow child-child-ver-1.0.1,flow-ver-1.6.3,,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-grid-1300,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-type2,eltd-fixed-on-scroll,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Χάουαρντ Λάβκραφτ: ο “Τόλκιν” του τρόμου

Η λογοτεχνία του φανταστικού τρόμου άρχισε να δημιουργείται ως παρακλάδι της λογοτεχνίας της υψηλής φαντασίας. Το λογοτεχνικό ρεύμα του Ρομαντισμού, που άνθισε στην Αμερική και στην Ευρώπη στις αρχές του 19ου αιώνα, άρχισε να επηρεάζει ορισμένους συγγραφείς οδηγώντας τους στο να εγκαινιάσουν ένα νέο είδος φανταστικής λογοτεχνίας.
Ο Αμερικανός ποιητής Έντγκαρ Άλαν Πόε ήταν ένας από τους πρωτεργάτες του κινήματος του Αμερικανικού Ρομαντισμού κι εκείνος που εισήγαγε για πρώτη φορά τους όρους της φαντασίας και του φανταστικού τρόμου.
Στη σκιά του ανδρώθηκε ο Αμερικάνος Χάουαρντ Φίλιπς Λάβκραφτ, ο οποίος έμελλε να σημαδέψει όσο κανείς άλλος τις μετέπειτα γενιές των λογοτεχνών φαντασίας.

 

Ο ΒΙΟΣ ΤΟΥ

Γεννήθηκε το 1890 στο Πρόβιντενς του Ρόουντ Αϊλαντ και η παιδική του ηλικία σημαδεύτηκε πολύ νωρίς από τη δυστυχία, καθώς ο πατέρας του Ουίνφιλντ Σκοτ Λάβκραφ διαγνώστηκε με παραλυτική παράνοια, που είχε ως αποτέλεσμα την νοσηλεία του καθώς και τον θάνατο του. Ο μοναχογιός του Χάουαρντ ήταν μόνο έξι ετών και μεγάλωσε μέσα στο ευρύτερο οικογενειακό του περιβάλλον, έχοντας ως πατρικό πρότυπο τον παππού του. Χαρακτηρίστηκε ως παιδί- θαύμα καθώς στην ηλικία των 2 απήγγειλε ποιήματα και στα 6 κατάφερε να συνθέσει τα πρώτα δικά του. Από την παιδική του κιόλας ηλικία, ήρθε σε επαφή με τους κλασσικούς συγγραφείς και τα κλασσικά κείμενα της Ιλιάδας, της Οδύσσειας και τις Χίλιες και μια νύχτες, οι οποίες έγιναν οι αγαπημένες του. Το ενδιαφέρον του δεν άργησε να εκδηλωθεί και προς τον γοτθικό τρόμο.

Χαρακτηριζόταν ως ιδιαίτερα φιλάσθενος για αυτό παρακολούθησε τα σχολικά μαθήματα κυρίως κατ’οίκον. Απέτυχε να πάρει το απολυτήριό του εξαιτίας ενός επεισοδίου νευρικού κλονισμού και το όνειρο του για πανεπιστημιακές σπουδές παρέμεινε ανεκπλήρωτο.

Ο θάνατος και η απώλεια συνέχισαν να τον σημαδεύουν, αφού και η μητέρα του είχε όμοια τύχη με τον πατέρα του.

Ο Χάουαρντ ξεκίνησε σε νεαρή ηλικία να συνθέτει τις πρώτες φανταστικές ιστορίες του, οι οποίες παραμερίστηκαν για ένα διάστημα για τα δοκίμια και την ποίηση.

Μετά τον σύντομο γάμο του και το συναινετικό διαζύγιο, ο ίδιος ο Λάβκραφτ επέστρεψε στην γενέτειρα του, όπου και ξεκίνησε να συγγράφει τα σημαντικότερα έργα του.

Προκειμένου να επιβιώσει και σε δεινή οικονομική θέση ο ίδιος δημοσίευε τα έργα του σε pulp περιοδικά και γινόταν  συχνά  διορθωτής άλλων συγγραφέων για να βγάλει τα προς το ζην. Διαγνώστηκε με καρκίνο του εντέρου το 1936 και απεβίωσε το 1937.

 

 

ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ

Τα έργα του Λάβκραφτ αναγνωρίστηκαν μετά τον θάνατο του και η εισαγωγή του στο νέο είδος της τρομακτικής φαντασίας επηρέασε τους μετέπειτα σύγχρονους συγγραφείς του τρόμου και της φαντασίας. (Στήβεν Κίνγκ, Ρομπερτ Μπλοχ, Ώγκαστ Ντέρλεθ κ.α.).

Ο ίδιος είχε δηλώσει ότι τον ενέπνευσαν οι ίδιοι του οι εφιάλτες και ότι βρισκόταν πάντα σε άμεση επικοινωνία με το υποσυνείδητό του, ίσως σε αυτό να συνέβαλλαν και οι ασθένειες των γονιών του, οι οποίες είχαν επιδράσει ιδιαίτερα στον ψυχισμό του. Επηρεάστηκε κυρίως από τον “καταραμένο” Πόε στην συγγραφή του τρόμου και από τον Λόρδο Ντανσάνι στον σχηματισμό των διάσημων «Ονειροχωρών» του, μετατοπίζοντας το ύφος του στον υπερφυσικό τρόμο καθώς και στην δημιουργία των εξώτερων κόσμων. Ο Λάβκραφτ θεωρείται ο θεμελιωτής της επιστημονικής φαντασίας καθώς και της υπερφυσικής φαντασίας και τα έργα του μετασχηματίστηκαν με την πάροδο του χρόνου στη λεγόμενη μυθολογία Κθούλου.

 

Στα έργα του για πρώτη φορά παρουσιάστηκαν οι ιδέες των εξωγήινων, των φρικιαστικών τεράτων των Μεγάλων Παλαιών, καθώς και οι “εξωδιαστατικές” θεότητες. Το λεγόμενο «Νεκρονομικόν, το βιβλίο της μαγείας», που παρουσιάζεται αρκετά συχνά στα διηγήματά του αποτελεί ένα είδος θρυλικού μοτίβου που υπονοείται ως αυθεντία στα έργα του, δίνοντας στον αναγνώστη την εντύπωση ότι πρόκειται για αληθινό βιβλίο. Εξάλλου ο Λάβκραφτ με αριστουργηματική τεχνική άφηνε να εννοηθεί ότι όσα εξιστορούσε  στις ιστορίες του ήταν βασισμένα σε μύθους και θρύλους της πραγματικότητας.
Τα σημαντικότερα έργα του, που δημιούργησαν τη Μυθολογία του, συνοψίζονται στα εξής: Πολάρις (1918), Ο Ναός (1920), Οι άλλοι Θεοί (1921),  «Ο τρόμος του Ντάνγουιτς και άλλα διηγήματα.». Η επιτομή των έργων του ήταν τα διηγήματα «Το κάλεσμα του Κθούλου» και  «Τα βουνά της Τρέλας» τα οποία δημοσιεύτηκαν το  1926 και το  1931 αντίστοιχα.

“Το αρχαιότερο και βαθύτερο συναίσθημα του ανθρώπου είναι αυτό του φόβου, και ο αρχαιότερος και βαθύτερος φόβος είναι αυτός του αγνώστου” Χ.Φ Λάβκραφτ (1927)

 

Η τρομακτική δεξιοτεχνία του Λάβκραφτ και η αλλόκοτη θεματολογία του άρχισαν να αναγνωρίζονται αρκετά χρόνια αργότερα. Σήμερα αρκετά από τα έργα του έχουν μεταφερθεί ως σενάρια στον κινηματογράφο και ως θέματα σε ηλεκτρονικά παιχνίδια.
Σημαντικές διασκευές  στην μεγάλη οθόνη είναι:
Στο στόμα της Τρέλας ( 1994)
Alien (1979)

 

-Φημολογείται ότι ο Γκιγίερμο Ντελ Τόρο προετοιμάζει τα «Βουνά της Τρέλας». Η ταινία είναι ακόμα υπό σκέψη ( In development όπως γράφει το IMDB) λόγω διαφορών ανάμεσα στους παραγωγούς και τα κινηματογραφικά στούντιο. Εμείς ας ελπίσουμε με τη σειρά μας, η ταινία να γυριστεί σύντομα ώστε να δούμε το έργο του Λάβκραφτ στη μεγάλη οθόνη.
Ηλεκτρονικά Παιχνίδια:
Πέρα από τα βουνά της Τρέλας (1999)
Silent Hill

 

ΠΗΓΕΣ

Aqua Mary, House of Water Bearer “For I have always been a seeker, a dreamer, and a ponderer on seeking and dreaming...” ― H.P. Lovecraft, Night Ocean

No Comments

Post a Comment