Unorthodox: Μια μαρτυρία κοινωνικής απομόνωσης πέρα από κάθε καραντίνα - The Daily Owl
fade
67258
post-template-default,single,single-post,postid-67258,single-format-standard,eltd-core-1.2.1,flow child-child-ver-1.0.1,flow-ver-1.6.3,,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-grid-1300,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-type2,eltd-fixed-on-scroll,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Unorthodox: Μια μαρτυρία κοινωνικής απομόνωσης πέρα από κάθε καραντίνα

“Ο Θεός ζητά πάρα πολλά από εμένα…εκεί που ζω έχουμε παρά πολλούς κανόνες”. Mε αυτές τις δυο απλές φράσεις εξηγεί η πρωταγωνίστρια του Unorthodox στους νέους της φίλους γιατί έπρεπε να το σκάσει από την υπερορθόδοξη Εβραϊκή κοινότητά της στη Νέα Υόρκη και να κάνει μια νέα αρχή στη ζωή της στο Βερολίνο. 

 

 

Σε αυτή τη μίνι καθηλωτική σειρά των τεσσάρων πεντάλεπτων επεισοδίων, που είναι διαθέσιμη στο Netflix και που έχει ‘αγγίξει’ όσους την έχουν δει, παρουσιάζεται η ιστορία της 19χρονης Έστερ Σαπίρο (Shira Hass). Η σειρά αποτελεί περισσότερο μαρτυρία με μυθοπλαστικά στοιχεία, καθώς βασίζεται στην αυτοβιογραφία της Deborah Feldman, Unorthodox: The Scandalous Rejection of my Hasidic Roots. Η ίδια ακολούθησε μια παρόμοια διαδρομή με την Έστερ, φεύγοντας μαζί με το παιδί της μακριά από τον σύζυγό της και τη χασιδική της κοινότητα στη Νέα Υόρκη, καταφεύγοντας, όπως και η ηρωίδα της σειράς, στο Βερολίνο. Τόσο η Έστερ όσο και η Ντέμπορα βηματίζουν στην αντίθετη διαδρομή από αυτή των προγόνων τους που το έσκασαν από τη Γερμανία για να σωθούν από την Γκεστάπο. Για εκείνες, όμως, τώρα η Γερμανία είναι η ελευθερία και η Νέα Υόρκη ο “θάλαμος αερίων”, καθώς η κοινότητα των υπερσυντηρητικών Satmar χασιδικών Εβραίων έχει μετατραπεί σε μια κάψουλα γεμάτη κανόνες που σε μεγάλο βαθμό διαμόρφωσαν τα μαρτύρια που πέρασαν οι Εβραίοι και ο πόνος του παρελθόντος.

 

Η μόνη, ίσως, γνωστή από τους συντελεστές της σειράς είναι η σκηνοθέτρια Maria Shrader, την οποία γνωρίζουμε από τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στη σειρά Deutschland ’83. Στο μεγαλύτερο μέρος της η σειρά έχει γυριστεί στη γλώσσα Γίντις (γερμανοεβραϊκή με καταγωγή την κεντρική ευρώπη), ένα στοιχείο που προσδίδει κι άλλο ρεαλισμό στη σειρά. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο της Έστερ είναι η ισραηλινής καταγωγής ηθοποιός Shira Haas – μάλλον χαμένη μικρή αδερφή της Ελένης Ράντου αν κρίνουμε από την ομοιότητα – η οποία προσφέρει μια άρτια εκτελεσμένη ερμηνεία γεμάτη ρεαλιστική ενσυναίσθηση. Μάς προκαλεί μια ανεξήγητη οικειότητα, προσκαλώντας μας, μέσα από διάφορες αναδρομές, να καταλάβουμε την ιστορία της, σαν να μας συστήνεται καθώς βρισκόμαστε μαζί της σε ένα ήσυχο καφέ, λέγοντάς μας τι περνά και πώς εκείνη βιώνει τον αγώνα της για ελευθερία. Κι εμείς την καταλαβαίνουμε – παρά το γεγονός ότι ανήκει σε μια κοινότητα άγνωστη μέχρι πρότινος σε πολλούς.

 

Η συγκεκριμένη χασιδική κοινότητα από την οποία προέρχεται η Έστερ, είναι τόσο κλειστή και συντηρητική, που όχι μόνο οι εκτός κοινότητας δεν γνωρίζουν πολλά για τον τρόπο ζωής των μελών της, αλλά και τα ίδια τα μέλη της δε γνωρίζουν σχεδόν τίποτα από την τεχνολογία και τα άλλα κομμάτια του “έξω” κόσμου, ενώ ελάχιστες είναι οι γνώσεις που έχουν ακόμα και για το ίδιο τους το σώμα. Ζουν αποκομμένοι από τον υπόλοιπο κόσμο, προσπαθώντας να αναπληρώσουν τον πληθυσμό που χάθηκε στο Ολοκαύτωμα μέσω των γεννήσεων (οι γυναίκες θεωρούνται “μηχανές παραγωγής μωρών”)  ενώ παράλληλα περιμένουν το τέλος του κόσμου. H Feldman, μιλώντας για τη σειρά εν μέσω καραντίνας δήλωσε χαρακτηριστικά: «Νιώθω σαν να περίμενα όλη μου τη ζωή τον κορονοϊό» καθώς η χασιδική ζωή είναι μια διαρκής κοινωνική απομόνωση.  

 

 

 

Το alter ego της Deborah, η πρωταγωνίστρια της σειράς, αγαπά τη μουσική, όμως, οι γυναίκες της εν λόγω κοινότητας δε μπορούν, όμως, ανάμεσα σε πολλά άλλα πράγματα, να παίζουν μουσική η να τραγουδάνε μπροστά σε άνδρες. Παρά την έλλειψη μόρφωσής της και τα λιγοστά κρυφά μαθήματα πιάνου που έκανε στην Νέα Υόρκη, η Έστερ θα το παλέψει όσο μπορεί. Τα όνειρα, όμως, είναι δύσκολα για όλους γιατί αν υπάρχει ταλέντο αλλά οι συνθήκες δεν βοήθησαν να ανθίσει όσο μπορούσε, αυτά μένουν απλά όνειρα.

 

Στο Βερολίνο η Έστερ ανάμεσα σε ωδεία και Εβραϊκά νεκροταφεία ξαναμαθαίνει τη ζωή, τον κόσμο, τον έρωτα, την ιστορία της, το να έχει επιλογές.  Όμως, την δεν είναι η μόνη που ήρθε στο Βερολίνο από τη Νέα Υόρκη. Ένας “άσωτος υιός” με κολασμένη ζωή την κυνηγά μαζί με τον άντρα της. Καταφτάνουν στο Βερολίνο για να βρουν την “αμαρτωλή” γυναίκα που επέλεξε να φύγει από την κοινότητα, σε ένα κυνηγητό που θέτει ερωτήματα όποιος το ποιος είναι ο θύτης και ποιος το θύμα σε ένα θρησκευτικό καθεστώς που καταπιέζει ομοίως όλους πιστούς του – μάλλον με την εξαίρεση των Ραββίνων.

 

Η φυγή της Έστερ όμως, δεν την κάνει άπιστη. Παραμένει πιστή – ίσως γιατί έτσι έχει μεγαλώσει: πιστεύοντας. Όμως αυτή τη φορά είναι επιλογή της, κι έτσι μόνος κριτής του εαυτού της είναι η ίδια. Η Έστερ πιστεύει και ζει αμφισβητώντας όλο της τον κόσμο και στο τέλος χαμογελά μεταδίδοντας την ελπίδα της.

 

 

Το Unorthodox μοιάζει με μια “βόμβα” κοινωνικών σχολίων, ο απόηχος των οποίων ακούγεται ακόμα πιο δυνατά στου άδειους από την καραντίνα δρόμους. Μιλά για την κοινωνική απομόνωση και τις συνέπειες της πέρα από κάθε καραντίνα. Μιλά για την καταπίεση, την άγνοια, την ηθική, την ελευθερία και τον αγώνα. Όποιος το βλέπει νιώθει ότι του πέταξαν κρύο νερό στο πρόσωπο – όμως ίσως τώρα να είναι η κατάλληλη στιγμή να ξυπνήσουμε όλοι. 

 

 

Διαβάστε ακόμα:

3 σειρές και ταινίες για να δείτε στο Netflix αν σας άρεσε το Unorthodox

Πεταλούδα: Από τη βομβαρδισμένη Συρία στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο

When They See Us | H σειρά του Netflix που βασίζεται σε αληθινή ιστορία και δεν πρέπει να χάσεις

I Still Believe | Trailer για τη νέα δραματική ταινία με τον K.J. Apa

EnchantedFeather

"The game is afoot"

No Comments

Post a Comment